← Powrót

DRŻENIE

Inspiracją do tego spektaklu był esej francuskiego filozofa Jacquesa Derridy – „Darować śmierć” (rzecz o Abrahamie, ale i o każdym człowieku noszącym w sobie najgłębszą tajemnicę, której przed społeczeństwem nie może zdradzić. Łączy go cicha tajemnica z Bogiem, dlatego drży).I ja po przeczytaniu
tego tekstu zadrżałem. Zadrżałem też, bo nie wiedziałem na jaki język tą treść przełożyć.Wybrałem taniec, który wydał mi się najbliższy fenomenowi owego drżenia. Dreszczyk, dygot, drżenie. Dreszcz jako dowód strachu, bólu czy lęku przed śmiercią. Dreszcz nieznaczny, ledwie muskający powierzchnie skóry, jak dreszczyk, który zapowiada przypływ przyjemności lub orgazmu. Dreszcz traumatyczny, wyrastający z przykrych doświadczeń w przeszłości. Są jeszcze inne dreszcze. Ale tak w ogóle to my wszyscy drżymy, ponieważ nie wiemy. ” Drżę, ponieważ nie wiem”, powiada Derrida. Ta myśl była istotną wskazówką dla rozwinięcia tego spektaklu.

 


wiersz „Romans” – Paul Valery

utwór „What  Are You Doing The Rest Of Your Life?” – Barbara Streisand; w partii chóralnej wiersz Mariana Bednarka (przekład łaciński pani A.B., która nie chciała ujawnić swojego nazwiska. Bardzo dziękujemy.)

 

Notka o spektaklu

Ostatni dzień festiwalu rozpoczął spektakl Mariana Bednarka, którego Teatr Sztuki z Rybnika zawsze stara się przenosić widzów w niesamowity, plastyczny świat, zachwycający swoją wizualnością. Tym razem zaprezentował on na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych spektakl „Drżenie”, inspirowany esejem „Darować śmierć” Jacquesa Derridy. Był to metaforyczny obraz o tych ułamkach naszego życia, kiedy aż drżymy ze strachu, bólu lub lęku przed umieraniem, albo o tym, w jaki sposób nasze traumy, które na stałe zakodowały się w pamięci, wciąż się odnawiają i odradzają poprzez ciało.

 

Łukasz Pięta
Nowa Siła Krytyczna
11-12-2006

DrÃ-¼enie 2 Teatr Sztuki Mariana Bednarka DrÃ-¼enie 1 Teatr Sztuki Mariana Bednarka